SĂCULEȚUL DIGITAL

SITE DE RESURSE DIGITALE PENTRU COPIII CU DIZABILITĂȚI

by Mihaela

Jocuri cu mămăruțe

Disciplina: dezvoltarea limbajului

Nivel recomandat: primar

Descrierea activității: După printarea materialului și decuparea cartonașelor de joc se poate începe construind o scurtă poveste despre o fetiță, pe nume Ana, care a învățat literele alfabetului cu ajutorul mămăruțelor. Jocul constă în potrivirea literelor mari cu literele mici de tipar, prezentate de mămăruțe. Adultul va păstra la el cartonașele cu literele mari și va așeza o mămăruță care arată o literă mare pe unul din trunchiurile de copac ale paginii-suport de joc, cerându-i copilului să caute între cartonașele lui (cartonașe cu litere mici) mămăruța-pereche și să o așeze pe celălalt trunchi. Nivelul de dificultate se poate varia, oferindu-i copilului mai puține sau mai multe cartonașe din care să aleagă perechea.

Obiective: învățarea literelor mici de tipar, asocierea literelor mari de tipar cu literele mici de tipar-perechi, formarea și dezvoltarea capacității de citire a literelor, dezvoltarea atenției vizuale, dezvoltarea capacității de asociere / diferențiere a unor simboluri asemănătoare

Disciplina: dezvoltarea limbajului

Nivel recomandat: primar

Descrierea activității: Jocurile de mai sus constau într-o succesiune de imagini reprezentând mămăruțe cu literele mari și mici de tipar. Sarcina copilului va fi să asocieze mămăruțele-perechi (literele mari cu literele mici corespunzătoare).

Obiective: învățarea literelor mici de tipar, asocierea literelor mari de tipar cu literele mici de tipar-perechi, formarea și dezvoltarea capacității de citire a literelor, dezvoltarea atenției vizuale, dezvoltarea capacității de asociere / diferențiere a unor simboluri asemănătoare

Magicianul

Instrucțiuni:

Pentru a putea utiliza optim prima variantă este necesar să o descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: stimularea și dezvoltarea comunicării

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Jocurile de mai sus constau într-o succesiune de imagini reprezentând diferite animale care apar din jobenul unui magician. În prima variantă copilul "va ajuta" magicianul să scoată din pălăria magică diferite personaje, le va observa și identifica împreună cu adultul și va imita, pe rând, după modelul adultului, onomatopeele corespunzătoare (sunetul emis de acel animal). În cea de a doua variantă, va trebui să recunoască animalul ieșit din joben, să caute imaginea corespunzătoare și să emită în același timp sunetul corespunzător.

Obiective: stimularea comunicării, formarea și dezvoltarea limbajului, dezvoltarea capacităţii de recunoaştere a unor imagini în contexte diferite; dezvoltarea atenției vizuale.

Acesta este un material audio.

Asigurați condiții optime audierii: spațiu liniștit, fără factori distractori, poziţie comodă.

La plimbare

Disciplina: Dezvoltarea limbajului / Comunicare / Stimulare cognitivă / Cunoașterea mediului

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Acesta este o scurtă poveste care focalizează atenția copiilor asupra sunetelor din mediul înconjurător, încurajându-i să le identifice și să le dea semnificație.

Obiective: stimularea și dezvoltarea comunicării, stimularea cognitivă, cunoașterea mediului, dezvoltarea atenției auditive, dezvoltarea socio-emoţională.

Aceasta este o scurtă poveste în versuri despre un băiețel care și-a făcut mai mulți prieteni. Alături veți găsi două variante: varianta 1 - fără povestitor - unde adultul va trebui să-i citească textul scris copilului și varianta 2 - cu povestitor.

Căsuța din pădure

Instrucțiuni:

Pentru a putea utiliza optim această variantă este necesar să o descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: Terapia limbajului / Educație vizuală / Educație psihomotrică

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Aceasta este o scurtă "poveste" în versuri. Copilul va fi poziționat în fața dispozitivului cât mai comod, pentru a facilita o bună percepție vizuală a imaginilor derulate. El va trebui să privească, să asculte, să arate, să denumească, să imite anumite onomatopee, să recunoască personajele. În cazul în care imaginile se derulează prea repede pentru a putea valorifica la maxim fiecare imagine în parte, se recomandă să se pună pauză. Astfel, îi vom da copilului suficient timp pentru a localiza, recunoaște, indica, imita, repeta. Este recomandată vizionarea materialului de mai multe ori. Acolo unde este posibil, copilașul va fi încurajat să rețină versurile și să le spună deodată cu derularea materialului video.

Obiective: stimularea comunicării, formarea și dezvoltarea limbajului, consolidarea unor noțiuni de orientare spațială, dezvoltarea capacităţii de recunoaştere a unor imagini într-un context mai mult sau mai puţin aglomerat; dezvoltarea socio-emoţională

Joc dactileme

Instrucțiuni:

Pentru a putea utiliza acest joc este necesar să-l descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: Limbaj mimico-gestual / Modalităţi alternative de comunicare

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul propus este un joc de potriviri a unor dactileme (A, O, U şi E) cu literele corespunzătoare - litere mari de tipar. În prima parte a jocului, copilului i se cere doar recunoaşterea literelor / dactilemelor şi asocierea literă - dactilem. În cea de a doua parte i se va cere atât recunoaşterea, cât şi reamintirea aceloraşi litere. Odată ales dactilemul potrivit / corect, jocul îi permite copilului să treacă mai departe. În cazul în care alegerea copilului este una greşită, jocul nu-i permite copilului să treacă mai departe, semnalizându-i vizual greșeala.

Obiective: formarea și dezvoltarea limbajului dactil, asocierearea grafem-dactilem-fonem (A, O, U, E), stimularea și dezvoltarea atenției, memoriei și motivației pentru reușită

Primele cuvinte M1 (cu imagini)

Primele cuvinte M2 (fără imagini)

Disciplina: Terapia limbajului / Citire-Scriere

Nivel recomandat: primar

Descrierea activității: Materialele propuse constituie jocuri de ordonare a unor litere pentru a forma cuvinte, mai întâi cu și apoi fără sprijinul imaginilor. Prin aranjarea corespunzătoare a literelor, la acest nivel de joc, copilul va forma în majoritatea situațiilor cuvinte monosilabe din trei litere.

Obiective: dezvoltarea abilităților de citit-scris