SĂCULEȚUL DIGITAL

SITE DE RESURSE DIGITALE PENTRU COPIII CU DIZABILITĂȚI

by Mihaela

"Ciorăpei pentru motănei"

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Se poate începe prin citirea poeziei "Ciorăpei pentru motănei" ( Motănel șosete vrea / Două și le-a tras deja, / Două le găsim noi, da? / Două-n față, două-n spate, / I le-mperechem pe toate?). Copilul trebuie să caute și să identifice șosetele identice cu cele de pe lăbuțele unui motănel.

Obiective: dezvoltarea capacității de identificare a imaginilor identice; de discriminare a imaginilor asemănătoare, dezvoltarea atenției vizuale; stimularea cognitivă

"Fetița cofetar"

Instrucțiuni pentru varianta printată:

Pentru a vă putea juca, printați materialul, color, preferabil pe carton și decupați imaginile pentru a obține cartonașele de joc.

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul dă posibilitatea mai multor variante de joc în care copilul trebuie, într-o manieră plăcută, atractivă, să privească cu atenție și să identifice, să discrimineze și să-și amintească imagini reprezentând diferite prăjituri făcute de o "fetiță-cofetar". Părintele / profesorul va dirija activitatea, va încuraja copilul în caz de nereușită și îl va lăuda în caz de reușită.

Obiective: dezvoltarea capacității de identificare a imaginilor identice; de discriminare a imaginilor asemănătoare, dezvoltarea atenției vizuale; dezvoltarea memoriei vizuale.

"Pinky și pălăriile"

Instrucțiuni:

Pentru a putea juca această variantă, printați materialul, preferabil pe carton și decupați imaginile pentru a obține cartonașele de joc.

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul dă posibilitatea mai multor variante de joc în care copilul trebuie, într-o manieră plăcută, distractivă, să privească cu atenție, să identifice, să discrimineze și să-și amintească imagini identice. Imaginile reprezintă un personaj simpatic, purtând pălării diferite. Părintele / profesorul va dirija activitatea, va încuraja copilul în caz de nereușită și îl va lăuda în caz de reușită.

Obiective: dezvoltarea capacității de identificare a imaginilor identice; de discriminare a imaginilor asemănătoare, dezvoltarea atenției vizuale; dezvoltarea memoriei vizuale.

"Ursulețul și cheile"

Instrucțiuni:

Pentru a putea juca acest joc în condiții optime este necesar să-l descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul este un joc în care copilul trebuie să identifice o imagine identică cu un model - imaginea cheiței care va deschide lădița ursulețului - din două variante posibile. În caz de reușită copilul va primi un feedback vizual și auditiv pozitiv, va apărea imaginea unui ursuleț vesel cu un borcan cu miere și copilului i se va da posibilitatea să avanseze în joc. În cazul în care alegerea copilului este una greşită, el va primi un feedback negativ, reprezentat de un ursuleț trist și jocul nu-i va permite să treacă mai departe.

Obiective: dezvoltarea capacității de discriminare a imaginilor asemănătoare cu deosebiri în amănunte, de identificare a imaginilor identice; dezvoltarea atenției vizuale; dezvoltarea socio-emoțională.

"Ursulețul își caută cheițele"

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul este un joc în care copilul trebuie să identifice imagini identice - cheița identică cu cea prezentată de ursuleț. Concret, sarcina lui este să arate / să atingă / să dea click cu mouse-ul (în funcție de abilitățile copilului sau dispozitivul utilizat pentru rularea jocului) pe imaginea identică cu modelul prezentat de ursuleț. Copilul va primi un feedback imediat, vizual și auditiv.

Obiective: dezvoltarea capacității de discriminare a imaginilor asemănătoare cu deosebiri în amănunte, de identificare a imaginilor identice; dezvoltarea atenției vizuale.

"Ouă de Paște"

Instrucțiuni:

Pentru a putea utiliza acest joc este necesar să-l descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul poate fi considerat un joc "Găsește perechea!". Din mai multe imagini, mai mult sau mai puțin asemănătoare, copilul va trebui să selecteze imaginea identică cu modelul prezentat în partea superioară a ecranului. În caz de reușită, copilului i se dă posibilitatea să avanseze în joc. În cazul în care alegerea copilului este una greşită, jocul nu-i va permite copilului să treacă mai departe, semnalizându-i vizual greșeala.

Obiective: antrenarea restantului funcţional al vederii prin: dezvoltarea capacității de identificare a unor modele identice (patternuri) în imagini diferite; dezvoltarea capacității de a discrimina imagini asemănătoare; dezvoltarea atenției vizuale

"Șoricelul Chiț-Chiț și motanul cel rău"

Instrucțiuni:

Pentru a putea utiliza acest joc este necesar să-l descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Jocul presupune identificarea cercului - "găurica șoricelului" cu o fantă (cu o deschizătură mică), cerc prezentat într-o succesiune de patru cercuri, care să permită șoricelului să pătrundă înăuntru pentru a se "ascunde" de motan. Din cele patru cercuri prezentate, aparent identice, copilul va trebui să-l selecteze doar pe cel cu fantă. În caz de reușită, șoricelul va apărea în spațiul selectat, iar copilului i se dă posibilitatea să avanseze în joc pentru a face noi alegeri în încercarea de a-l salva pe șoricel. În cazul în care alegerea copilului este una greşită, jocul nu-i va permite copilului să treacă mai departe, semnalizându-i vizual greșeala.

Obiective: antrenarea restantului funcţional al vederii prin: dezvoltarea capacității de a discrimina imagini asemănătoare; dezvoltarea capacității de a sesiza detalii în imagini, dezvoltarea atenției vizuale

Iepurașul Țup. O plimbare prin pădure

Disciplina: Educație vizuală / Stimularea și dezvoltarea comunicării

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Aceasta este o scurtă "poveste" în versuri. Copilul va fi poziționat în fața dispozitivului cât mai comod, pentru a facilita o bună percepție vizuală a imaginilor derulate. El va trebui să privească, să asculte, să arate, să denumească, să imite, să recunoască personajele. În cazul în care imaginile se derulează prea repede pentru posibilitățile copilului, se recomandă să se pună pauză, pentru a-i da acestuia suficient timp pentru a localiza, urmări, recunoaște, indica. Este recomandată vizionarea materialului de mai multe ori. Acolo unde este posibil, copilașul va fi încurajat să rețină versurile și să le spună deodată cu derularea materialului video.

Obiective: dezvoltarea capacităţii de recunoaştere a unor imagini într-un context mai mult sau mai puţin aglomerat; dezvoltarea capacităţii de identificare a detaliilor în imagini; stimularea şi dezvoltarea comunicării; dezvoltarea socio-emoţională

"Hai afară la zăpadă!"

Instrucțiuni:

Pentru a putea utiliza acest joc este necesar să-l descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul cuprinde o succesiune de imagini în mişcare care încearcă să surprindă modul în care se construieşte un om de zăpadă, etapele reaslizării acestuia, detaliile care îi dau „viaţă”, precum şi anumite trăsături ale acestuia. Acest material a fost realizat ţinând cont de anumite particularităţi ale percepţiei vizuale la copilul cu dizabilităţi vizuale.

Obiective: antrenarea restantului funcţional al vederii prin: dezvoltarea capacității de localizare vizuală a stimulilor din câmpul vizual, de urmărire cu privirea a unui stimul vizual în mişcare (pe ecranul unui dispozitiv); dezvoltarea atenției vizuale - a capacității de a sesiza detalii în imagini; dezvoltarea capacității de a recunoaște acțiuni în imagini

"Să împodobim brăduțul!"

Instrucțiuni:

Pentru a putea utiliza acest joc este necesar să-l descărcați pe calculatorul dvs.!

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Descrierea activității: Materialul cuprinde o succesiune de imagini în mişcare – globuri pentru pomul de iarnă, care vor fi prezentate în diferite părţi ale ecranului dispozitivului (diferite zone ale câmpului vizual al copilului), care prin efectele imprimate, vor avea ca scop facilitarea localizării imaginii, antrenarea copilului în a urmări cu privirea obiectul în mişcare şi identificarea ulterioară a obiectului-detaliu într-o imagine mai complexă – imaginea bradului din ce în ce mai bogat în globuri. Muzica de fundal vine să completeze auditiv, într-o manieră potrivită şi plăcută, efectul imprimat stimulilor vizuali. Acest material a fost realizat ţinând cont de anumite particularităţi ale percepţiei vizuale la copiii cu dizabilităţi vizuale.

Obiective: antrenarea restantului funcţional al vederii prin: dezvoltarea capacității de localizare vizuală a stimulilor din câmpul vizual, de urmărire cu privirea a unui stimul vizual în mişcare (pe ecranul unui dispozitiv); dezvoltarea atenției vizuale - a capacității de a sesiza și recunoaște detalii într-o imagine mai complexă


Aceasta este o scurtă poveste despre o fetiță căreia îi plăcea foarte mult în parc. Alături veți găsi două variante: varianta 1 - fără povestitor - unde adultul va trebui să-i citească povestea copilului și varianta 2 - cu povestitor.

Jocuri și activități cu Zoe. Zoe în parc

Disciplina: Educație vizuală / Stimularea și dezvoltarea comunicării

Nivel recomandat: preșcolar-primar

Instrucțiuni:


Pentru a putea utiliza materialul în varianta 1 optim este necesar să-l descărcați pe calculatorul dvs.!

Descrierea activității: Copilul va fi poziționat în fața dispozitivului cât mai comod, pentru a facilita o bună percepție vizuală a imaginilor derulate. El va trebui să privească imaginile, să asculte povestea, să arate, să denumească, să recunoască personajele. În cazul în care imaginile se derulează prea repede pentru posibilitățile copilului (în cazul variantei 2), se recomandă să se pună pauză, pentru a-i da acestuia suficient timp pentru a localiza, urmări, recunoaște, indica.

Obiective: dezvoltarea capacităţii de recunoaştere a unor imagini într-un context mai mult sau mai puţin aglomerat; dezvoltarea capacităţii de identificare a detaliilor în imagini; stimularea şi dezvoltarea comunicării; dezvoltarea socio-emoţională

Puzzle cu Zoe

Obiectiv: dezvoltarea capacităţii de reconstituire a întregului din părți

"Găsește perechea!" - imagini identice

"Găsește perechea!" - jocul umbrelor

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Obiective: dezvoltarea capacităţii de recunoaştere a unor imagini, dezvoltarea percepției și reprezentărilor vizuale

Descrierea activității: Materialul constă în prezentarea pe rând a unor imagini perechi reprezentând diferite obiecte / ființe, de regulă familiare unui copil. Sarcina copilului este de a recunoaște imaginile și de a le asocia cu imaginile corespondente.

"Amintește-ți ce-ai văzut!"

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Obiective: dezvoltarea atenției și memoriei vizuale

Descrierea activității: Materialul constă în prezentarea pe rând a unor imagini (3 imagini), imagini care după un timp de latență apar amestecate într-un grup mai mare de imagini. Sarcina copilului este de a-și reaminti și a selecta din mulțimea de imagini cele 3 imagini văzute cu puțin timp înainte.

Caută căsuța!

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Obiective: dezvoltarea capacității de discriminare a imaginilor asemănătoare

Descrierea activității: Materialul constă în prezentarea unor imagini reprezentând căsuțe mai mult sau mai puțin asemănătoare unele cu altele. Sarcina copilului este de a găsi imaginea identică cu modelul.

Fluturașii

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Obiective: dezvoltarea capacității de identificare a imaginilor identice; formarea și dezvoltarea capacității de a reconstitui întregul din părți

Descrierea activității: Materialul constă în prezentarea unor imagini reprezentând jumătăți de fluturași având culori și modele ale aripilor mai mult sau mai puțin asemănătoare. Sarcina copilului este de a găsi imaginea identică (dar în oglindă) cu modelul.

Fetița cu umbrelă

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Obiective: dezvoltarea capacității de identificare a unor modele identice (patternuri) în imagini diferite; dezvoltarea capacității de a discrimina imagini asemănătoare

Descrierea activității: Materialul constă în prezentarea a două categorii de imagini - fetițe și umbrele (perechi), realizate într-o varietate de modele. Sarcina copilului este de a asocia imaginile din cele două categorii diferite, în funcție de modelul pe care îl prezintă (pattern).

Caută și urmărește steluțele!

Disciplina: Educație vizuală / Antrenament vizual

Obiective: stimularea vizuală, dezvoltarea capacității de localizare și fixare, de urmărire vizuală

Descrierea activității: Materialul constă în prezentarea unei steluțe care va apărea în diferite zone ale ecranului dispozitivului. Copilul va fi poziționat în fața dispozitivului cât mai comod, pentru a facilita o bună percepție vizuală a imaginilor derulate. Sarcina copilului este de a privi, de a localiza, fixa și urmări steluța.